De zachte dwang van het algoritme

Hoewel ik op deze plek wel eens Spotify-linkjes post, gebruik ik het medium zelf eigenlijk zelden tot nooit. Maar ja, alles is de afgelopen weken anders, en veel aan huis gekluisterd zijn, resulteert erin dat je zoiets toch maar eens een kans gaat geven.

Ik heb er nogal moeite mee om me te voegen naar de zachte dwang van het algoritme. Ik weet het en heb het al zo vaak van muziekliefhebbers gehoord: als je je mee laat voeren door wat het algoritme je aan muziek-waarvan-de-computer-heeft-vastgesteld-dat-ze-in-jouw-straatje-past voorschotelt, zal dat ‘je leven voorgoed veranderen’. Maar mijn brein heeft altijd moeite om Spotify z’n gang te laten gaan.

Zodra je playlist is afgelopen, staat ie automatisch op die algoritme-stand en hoor je dus liedjes langskomen die je nooit eerder gehoord hebt. Maar het probleem is dat ik tegen die tijd allang een ander liedje in mijn hoofd heb, dat daar op een of andere manier terecht is gekomen, meestal vanuit een associatie die ik had bij voorgaande lied. En eigenlijk wil dus meteen toegeven aan die associatie en dát liedje metéén horen.

Laat dat nou juist een lastige handeling zijn voor Spotify-leken: een liedje zoeken en toevoegen aan de huidige speellijst. Tegen de tijd dat ik dat voor elkaar heb gekregen heeft het algoritme met alweer op twee of drie nummers getrakteerd die me alleen maar in verwarring brengen: waarom nu juist dít lied? Wat is in hemelsnaam de link tussen déze artiest en de bands waar ik normaal gesproken naar luister? En tegen die tijd ben ik het meestal alweer zat, of heeft mijn oude Samsung-tablet besloten dat ie Spotify laat crashen. Frustrerend.

Nou ja, om toch een positieve draai aan dit verhaal te geven: er kwam in een uur luistertijd vanochtend welgeteld één tof nummer langs. Het is van een band die luistert naar de naam Shopping, een activiteit die er – o ironie – nu juist niet even in zit voor ons allen. Volgens Wikipedia is het een Brits (Schots/Engels) postpunk-trio. Ze schijnen nieuw en hip te zijn en ik moet toegeven dat ze lekker klinken.

Ooit, in een lang vervlogen pre-Corona tijdperk, heeft Shopping aangekondigd het heilige podiumpje van het Utrechtse Ekko te betreden (8 mei 2020 zou dit gaan gebeuren). Gaat vast niet door, dus doe het maar even met de clip hieronder.

Shopping – Initiative

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s